Jan 10, 2009

ကဗ်ာအတြက္ ကဗ်ာ


ေရးသူ-
ေမာင္သာႏုိး
(ထင္းရူးပင္ရိပ္ စာမ်က္ႏွာ ၁၄၊၁၅။)


ကဗ်ာကုိ ဂီတဘက္ႏြယ္ေအာင္၊ ဂီတသေဘာ သက္ေရာက္ေအာင္ လုပ္တယ္
ဆုိတာဟာ တနည္းအားျဖင့္ေတာ့ ကဗ်ာကို တစ္ဦးခ်င္းရဲ႕ စိတ္ခံစားမွဳမ်ား၊
စိတ္လွဳပ္ရွားမွဳမ်ား က်က္စားရာအျဖစ္ လုပ္ျခင္းပါပဲ။ ေရာမႏၱိကေတြထက္ေတာင္
တစ္ဦးခ်င္းသေဘာ ေဆာင္လာတဲ့ လကၡဏပါပဲ။ ကဗ်ာဟာ ကဗ်ာဆရာတစ္ဦးထဲ
ရဲ႕ ပုဂၢိလက ကိစၥရပ္ေလး တစ္ခုလုိ ျဖစ္လာျပီး၊ စာဖတ္ပရိတ္သတ္နဲ႕ ဆက္သြယ္
လုိ႕မရေအာင္ ျဖစ္လာရပါေတာ့တယ္။ သေကၤတ၀ါဒဆုိတဲ့ အမည္ကိုက ခပ္ရွဳပ္ရွဳပ္
ပါ။ မာလာေမတုိ႕ ေျပာတဲ့ သေကၤတဆုိတာ အမ်ားနားလည္းတဲ့ သေကၤတမ်ဳိး
မဟုတ္ပါဘူး။ အမ်ားနားလည္းေနတာက သေကၤတမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။

အမ်ားနားလည္းေနတာက သေကၤတဆုိတာ တစ္စုံတစ္ခုကုိယ္စား လူအမ်ားက

၀ုိင္းျပီး အမွတ္အသားျပဳထားတဲ့ အရာတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ေဆးရုံးကုိ ၾကက္
ေျခနီ၊ ပညာကုိ မီးရွဴး။ ေရွးေရွးကစာဆုိေတြ သုံးခဲ့ၾကတဲ့ သေကၤတဆုိတာလည္း
အလားတူ သေဘာေဆာင္ပါတယ္။ သေဘာသဘာ၀ တူမွ်တာကိုယူျပီး သေကၤတ
ျပဳခဲ့ၾကျခင္းပါ။ “ေရႊလိပ္ျပာရႊင္ေစ့မယ္” ဆုိရာမွာ “လိပ္ျပာ”ဟာ ၀ိညာဥ္ကို ေျပာတာ
ပါပဲ။ ေရွးအယူအရ ၀ိညာဥ္ဟာ လိပ္ျပာကေလးနဲ႕ တူတယ္ဆုိလုိ႕ ဒီလုိ သုံးျခင္း ျဖစ္
ပါတယ္။ “သက်မ်ဳိးရုိး ျခေသ့ၤမင္း”လုိ႕ ဘုရားကို ေခၚေ၀ၚတာလည္း ရဲရင့္ျခင္းတူလုိ႕
ေခၚတာ ျဖစ္ပါတယ္။

သေကၤတ၀ါဒီေတြရဲ႕ သေကၤတက ဒီလုိ မဟုတ္ပါဘူး။ ကဗ်ာဆရာက သူ႕မွာ
ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ စိတ္အေတြးေတြကို ကုိယ္စားျပဳဖုိ႕ သူထင္သလုိ ေရြးခ်ယ္သုံးႏွဳန္း
လုိက္တဲ့ ပစၥည္းေတြပါ။ ဥပမာ ကဗ်ာ ဆရာတစ္ေယာက္က သူအိပ္ခ်င္စိတ္ျဖစ္
ေပၚလာတာကို ေျပာခ်င္ရင္ “ငါ့ေခါင္းထဲ ပုိးနသန္ေကာင္ေတြ တြား၀င္လာေနတယ္”
လုိ႕ ေျပာတာမ်ဳိးပါ။ တနည္းအားျဖင့္ေတာ့ သူ႕အေတြး၊ သူ႕စိတ္ကူးေတြကို တမင္
လူမ်ားတကာ မရိပ္မိေအာင္ ဖုံးကြယ္ေပးတဲ့ မ်က္ႏွာဖုံးလုိ ရုပ္ေဖ်ာက္စရာ ပစၥည္း
မ်ားပါပဲ။ မာလာေမက ဒီလုိေျပာပါတယ္။ “ပါနဲဆယန္ေတြက အရာ၀တၳဳကို သူရွိေန
တဲ့ အတုိင္းပဲယူျပီး က်ဳပ္တုိ႕ေရွ႕ ခ်ျပတယ္။ အဲဒီေတာ့ လ်ဳိ႕၀ွက္တဲ့သေဘာ မပါ
ေတာ့ဘူး။ အဲဒီေတာ့ ဖန္ဆင္းေနရတာပဲလုိ႕ ယုံရတဲ့ အရသာကုိ စိတ္ထဲမွာ မရွိေစ
ေတာ့ဘူး။ ပစၥည္းတစ္ခုကို နာမည္ထုတ္ေျပာလုိက္တာဟာ ကဗ်ာဖတ္ရတဲ့ အရသာ
ကုိ ေလးပုံသုံးပုံ ေလွ်ာ့သြားေစတယ္။ ကဗ်ာအရသာဆုိတာ နည္းနည္းခ်င္းနည္းနည္း
ခ်င္း ခန္႕မွန္းလုိ႕ ရရွိတဲ့ အခါမ်ဳိးမွာမွ ေပၚတာကလား။ အရိပ္အျမြက္ျပေပး၊ သိခ်င္
ေအာင္ဆြေပး၊ ဒါဟာ စိတ္ကူးကုိ စြဲမက္စရာ ျဖစ္ေစတယ္။”

သေကၤတ၀ါဒ လွဳပ္ရွားမွဳဟာ ပထမေတာ့ ျပင္သစ္ျပည္အတြင္းမွာပဲ နယ္သန္႕ေနခဲ့
ပါတယ္။ ေလးေလးနက္နက္ ေခါင္လြန္းတဲ့ ကဗ်ာမ်ဳိးကိုမွလဲ သုံးၾကတယ္။ ေနာင္မွာ
ေတာ့ တစ္တစ္စနဲ႕ အေနာက္တုိင္း ကမၻာတစ္ခုလုံး ျပန္႕ႏွံ႕သြားျပီး ဒီနည္းေတြကို
လည္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ အသုံးခ်လာၾကပါေတာ့တယ္။ ကေန႕ေခတ္ရဲ႕ စာေပ
ရာဇ၀င္ဟာ သေကၤတ၀ါဒ ျဖစ္ေပၚလာပုံ သဘာ၀၀ါဒနဲ႕ ဆန္႕က်င္ခဲ့ရပုံ ရာဇ၀င္ပါပဲ
လုိ႕ ဆုိၾကပါတယ္။ ကေန႕ ေခတ္ေပၚကဗ်ာ(“ေမာ္ဒန္”) ဆုိတာ သေကၤတ၀ါဒကဗ်ာ
က စလုိက္တာပါပဲ။ ဂြ်န္ကိစ္ရဲ႕ ပထမဆုံး ကဗ်ာစာအုပ္ကို ဖတ္ရေတာ့ လီးဟန္႕က
ဂြ်န္ကိစ္ဟာ “ကဗ်ာအတြက္ ကဗ်ာ” ေရးတာပဲလုိ႕ မွတ္ခ်က္ခ်ပါသတဲ့။ သေကၤတ
၀ါဒီေတြလည္း ထုိနည္းလည္းေကာင္းပါပဲ။ ေထေယာ္ဖိလ္ ဂိုတ်ယ္ ျဖန္႕ျဖဴးခဲ့တဲ့
“အႏုပညာအတြက္ အႏုပညာ” ဆုိတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ေပၚမွာ သူတုိ႕ရဲ႕ လွဳပ္ရွားမွဳကို
တည္ေဆာက္ထားျခင္းပါပဲ။ ။


(ဤမွ်သာ။)

3 comments:

ေဆာင္းယြန္းလ said...

ေလ့လာမွတ္သားသြားပါတယ္ဗ်ာ..
ေက်းဇူးလည္းတင္ပါတယ္ကိုေအာင္ေရ...
ခင္မင္လ်က္...

ေခါင္ေခါင္ said...

ကဗ်ာ ဆုိတာရဲ႕ ဆိုလုိရင္း ကိုဖတ္သြားပါတယ္။
သိပ္ေတာ့ နားမလည္ဘူး အစ္ကိုရဲ႕.. အဟဲ.လုိက္မမွီဘူးေလ...
မွတ္သားသြားပါတယ္..

Nyein Chan Aung said...

ထင္းရွူးပင္ရိပ္လည္း ျပန္တင္မလား။ ေကာင္းတယ္ဗ်ာ။